Lærerne om lekser

Vi i media og kommunikasjon på skolen har jobbet med å intervjue lærere om meningen deres om lekser. Det var mye uenigheter og interessante meninger blant lærerne. I denne teksten skal du få vite litt om hva lærerne syntes om lekser på vestsiden ungdomsskole.

Først har vi for

Mange av lærerne mente at lekser var bra fordi det forbereder eleven på arbeidslivet. Noen mente også at det var bra fordi skoledagene ikke var lange nok til å lære elevene det de trengte. En løsning på dette i følge noen var å erstatte lekser med en lengre skoledag. Dette kunne vært alt fra en til fem timer ekstra i uka.

« Lekser er bra fordi vi må øve med det lærestoffet vi har og vi ikke har tid på skolen. Ja, jeg syntes at lengre skoledag hørtes bra ut. 1 eller 1 og en halv time lenger på skolen til å gjøre lekser.»

«Lekser er greit men ikke bare for å ha det. Nødvendige lekser/utfordrende lekser så vi lærer noe og ikke bare har unødvendige oppgaver. Vi trenger hjelpelærere som kan hjelpe elevene med oppgaver.»

Så har vi imot

Det var ikke fullt så mange imot lekser som det var for. Konsensen blant de imot var som regel at lekser burde kun bli gitt ut når det er nødvendig. Dette går mellom øving til prøve helt bort til å ikke ha tid til å gå gjennom det i timen. Et annet poeng var at ikke alle har mulighet til like mye hjelp fra foreldre eller verger hjemme, som ga en urettferdig ulempe til disse elevene. En simpel løsning hadde vært en slags leksehjelp/ekstra time på slutten av dagen.

«Jeg syntes lekser og plikter er nyttig, men ikke for barneskoler. Vi er villige til å prøve å ha en time eller tre kvarter lenger skole uten lekser.»

Problemet med lengre skoledag

Etter å ha gått gjennom denne teksten merker du nok temaet lengre skoledag. Mange av lærerne var veldig for å bytte ut lekser med lengre skoledag. Et massivt problem med dette er overtidsbetaling. Nå etter litt undersøkelse har vi kommet fram til at det stramme budsjettet som de fleste skolene i Norge har, er for lite til å tillate mye overtidsbetaling. En god løsning på dette hadde vært å forme et tredje parti som kunne spesialisert seg spesifikt på disse «ekstra timene».

                                        Alt i alt

Alt i alt mener lærerne at lekser er bra så lenge det er en mening bak det, som å øve til en prøve. De fleste mener også at en lengre skoledag kunne vært en bra erstatning. Vi håper at denne teksten har gitt dere litt innsyn på hva lærerne sin mening om dette semi-kontroversielle temaet.

Isak 9B, Sigurd 9C, Daniel 9C, Marius 9A og Leah 9B